Persbericht van het bestuur m.b.t. het Registratieformulier

Gepubliceerd op 17-10-20

Langs deze weg informeert het bestuur jullie graag over de recente ontwikkelingen rondom het Registratieformulier Medische Hulpmiddelen van de VDSMH.

Aanleiding hiervoor zijn ontwikkelingen op landelijk niveau en een aantal meldingen van leden dat er leveranciers zijn die weigeren het VDSMH-formulier nog langer in te vullen.

Naast het contact dat er vanuit de VDSMH al was met Nefemed over de laatste versie (versie 3 ) https://www.vdsmh.nl/publicaties/algemeen/registratieformulier-medische-hulpmiddelen van het VDSMH-formulier, kwam via de RAPS (Regulatory Affairs Professionals Society) het alternatief van Mediq voorbij: het ‘FC 53-fomulier’. Vanuit de VDSMH hebben we contact gezocht met de RAPS en zijn we als vereniging gaan participeren in een landelijke werkgroep waarin in eerste instantie naast een aantal leveranciers (Mediq, Medtronic), de NFU/NVZ en de VDSMH vertegenwoordigd waren. Het doel is om gezamenlijk tot een landelijke, gestandaardiseerde dataset te komen die geborgd zou moeten worden in een centraal systeem (bv. GS-1). Dus ‘one source of truth’ waarin leveranciers gemakkelijk alle gegevens kunnen plaatsen (altijd actueel) en wat benaderbaar is voor de ziekenhuizen.

Op dit moment werken we aan de samenstelling van de dataset. De vorm waarin dit gepresenteerd gaat worden is nog wel een uitdaging. GS-1 dekt de lading (nog) niet en waarschijnlijk wordt de oplossing gesplitst in een lange termijnoplossing (GS-1?) en een korte termijnoplossing (nog te bepalen).

Fijn is dat inmiddels ook de brancheverenigingen Nefemed, FHI en de LNAG bij het overleg zijn aangehaakt.

We hebben in het overleg duidelijk gemeld dat het Registratieformulier van de VDSMH in de lucht blijft tot het moment dat er een goed alternatief is. De leveranciers worden geacht dit formulier nog gewoon in te vullen! De aanwezige leveranciers weten dit en de brancheverenigingen zullen dit ook terugkoppelen naar hun leden. Mochten jullie hierbij tegen problemen aanlopen meldt dit dan via het secretariaat zodat we dit kunnen terugkoppelen in het landelijke overleg.