Start Task Force UV-desinfectie of sterilisatie

Gepubliceerd op 08-07-21

Persbericht - Start Task Force UV-desinfectie of sterilisatie

Een groep experts start binnenkort mogelijk met het schrijven van een Nederlandse Praktijkrichtlijn (NPR) voor UV-desinfectie of sterilisatie. De nog te formeren Task Force is op zoek naar uitbreiding van de groep experts op dit gebied. Belanghebbenden kunnen zich aanmelden tot 1 augustus as.

De afgelopen jaren zijn uiteenlopende toepassingen en methoden voor desinfectie en sterilisatie met UV-licht geïntroduceerd. De COVID-19 pandemie heeft daar nog een versnelling aan gegeven.

In 2020 is de vraag of er normontwikkelingen toegepast kunnen worden of richtlijnen ontwikkeld kunnen worden voor het onderwerp UV-desinfectie of sterilisatie. Dit is vervolgens besproken in de normcommissie ‘Steriliseren en steriliteit’. De normcommissie heeft besloten dat dit onderwerp op het werkprogramma wordt geplaatst. Binnen de normcommissie is een Task Force in oprichting om te inventariseren of er aanverwante normen zijn en vervolgens te kijken hoe de NPR hier het beste op kan aansluiten. Ook wordt vooruitgeblikt richting de toekomst, met mogelijkheid om door te ontwikkelen in het internationale netwerk.

Deelname
Normalisatie staat open voor elk mogelijk belanghebbende partij. In de normcommissie ‘Steriliseren & Steriliteit’ zijn verschillende belanghebbende partijen lid, van fabrikant/leverancier tot eindgebruikers en vertegenwoordiging vanuit de overheid. Binnen de normcommissie wordt gewerkt aan nationale documenten, waaronder nu ook aan het vraagstuk over UV-desinfectie of sterilisatie. Leden hebben daartoe een Task Force opgericht bestaande uit verschillende leden. Daarnaast besteed NEN ook aandacht aan communicatie buiten de commissie, om zo ook niet leden te informeren over de ontwikkelingen.

Fabrikant, leverancier of deskundige op het gebied van steriele medische hulpmiddelen, expert infectie preventie of anderszins betrokken bij dit onderwerp? Praat mee en lever input voor de Task Force UV-desinfectie of sterilisatie. Aanmelden kan via zw@nen.nl.

Meer informatie
Voor informatie over de normcommissie 'Steriliseren & Steriliteit' of over het normalisatieproces: Saliha Lalout, Consultant NEN Zorg & Welzijn, telefoon 015 2 690 318 of e-mail zw@nen.nl.

Lees het bericht op nen.nl