Persbericht normcommissie Steriliteit

Gepubliceerd op 17-11-22

Normcommissie Steriliteit komt begin 2023 met nieuwe richtlijnen, basisinformatie en trekt aantal documenten in.

De normcommissie Steriliseren & Steriliteit volgt internationale normontwikkelingen en ontwikkelt ook nationale richtlijnen en basisinformatie. Het gaat daarbij onder andere over ultrasoon reinigen, houdbaarheid van gesteriliseerde medische hulpmiddelen in instellingen en waterkwaliteit. Anno 2022 is een aantal nieuwe documenten in ontwikkeling, van een aantal heeft de normcommissie het besluit genomen deze in te trekken.

In 2019 is de commissie gestart met de afspraak om nationale documenten in lijn te brengen met normontwikkeling en een projectmatige aanpak te hanteren. Dat heeft gezorgd voor efficiëntie en zichtbare resultaten. Verschillende belanghebbende partijen maken deel uit van de normcommissie ‘Steriliseren & Steriliteit’ en toetsen de inhoud aan de actualiteit. NEN faciliteert en coördineert dit proces. Deelname aan de normcommissie staat open voor alle (mogelijk) belanghebbende partijen op het gebied van sterilisatie van medische hulpmiddelen.

De normcommissie werkt met werkgroepvormen, de zogenoemde Task Forces (TF’s). Deze werken aan de inhoud van de documenten. Vervolgens toetst de normcommissie die documenten in een aantal ontwikkelstadia, via een procedure vergelijkbaar met die voor normontwikkeling. Het besluit om uiteindelijk over te gaan tot publicatie wordt genomen door de normcommissie. De afgelopen periode is gewerkt aan een aantal documenten. Er komt een aantal nieuwe publicaties aan, van een aantal documenten is besloten deze in te trekken.

Nieuwe richtlijnen en basisinformatie in ontwikkeling

• UV – Desinfectie of sterilisatie. De richtlijn nadert afronding. Naar verwachting wordt deze in het eerste kwartaal van 2023 gepubliceerd als ontwerp. Waarna normontwikkeling tot een NEN norm start. Geïnteresseerden kunnen hiertoe contact opnemen met NEN.
  • R5301 ‘Houdbaarheid van gesteriliseerde medische hulpmiddelen in instellingen’ is in revisie. Op dit moment is de revisie echter gepauzeerd. De normcommissie zal de beroepsverenigingen hierover informeren. Het eerder definitief gepubliceerde document van blijft van kracht, tot nadere berichtgeving door NEN.
  • R6103 ‘Valideren van stoomsterilisatoren voor medische hulpmiddelen’. Het document is in 2020 gepubliceerd.
  • R8132 ‘Aanschaf en instandhouding van decontaminatie apparatuur voor medische hulpmiddelen’. Dit document is in de afrondingsfase en wordt naar verwachting begin 2023 gepubliceerd.
  • B 9230 ‘Ultrasoonreinigings-baden’. Document nadert afronding en zal naar verwachting uiterlijk eerste kwartaal van 2023 worden gepubliceerd.

Ingetrokken richtlijnen en basisinformatie

Besloten is om de volgende twee documenten in te trekken:

• B 6210 ‘De nauwkeurigheid van meetsystemen’.
  • B 6400 ‘Het aansluiten van apparatuur op de drinkwaterleiding’.

Voor informatie over deze norm(en) of over het normalisatieproces:

Saliha Lalout | Consultant

zw@nen.nl